Selama saya berada dalam dunia
tarbiyah dan dakwah, beberapa kalimat yang kurang menyenang daripada
pendakwah-pendakwah muda ini yang saya dengar. Antaranya “Asyik kita sahaja
yang hendak jaga hati mereka(mad’u), siapa hendak jaga hati kita?” Berbunyi
seakan tidak puas hati bukan. Malangnya tampak jelas para daie ini sedang
menyeleweng. Bukankah para daie sepatutnya menjaga ‘hati’ Allah, bukan diri
mereka atau sesiapa?
Pabila
berbicara tentang isu ‘tidak puas hati’ dan ‘menjaga hati’ ini, saya baru
terbaca artikel Manusia memang tidak
puas hati dengan kita. Allah tidak begitu oleh Hilal Asyraf di
langitilahi.com. Saudara H.A menceritakan pengalaman dirinya selama berada di
jalan dakwah yang sungguh berliku. Adakala difitnah, tidak kurang juga
seringkali dicemuh. Manusia memang tidak puas hati walaupun kita berusaha menjaga
hati mereka. Paling tidak disangka-sangka dan menusuk hati apabila orang yang
baik dengan kita, yang kita anggap sebagai sahabat tikam kita daripada
belakang. Aduh, pedih sangat!
Segala
yang diceritakan oleh saudara H.A itu merupakan lumrah yang sering ditempuh
oleh para pejuang kebenaran. Lebih-lebih lagi para anbiya’. Mereka adalah
golongan manusia yang paling berat ujiannya. Jika hendak dibandingkan ujian
yang dihadapi kita dengan tokoh-tokoh pasca khilafah pun tidak mampu, apatah
lagi dengan para anbiya’. Ujian di jalan dakwah memang panjang dan berat.
Senjata paling ampuh untuk menghadapi tekanan ujian ini tidak lain tidak bukan
hanyalah sabar.
Namun sabar yang bagaimana yang saya maksudkan? Itulah sabar
yang membuatkan emosi dikendur, kasih sayang disalur, Allah menjadi matlamat
yang luhur. Sabar yang dipraktik Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
Bagaimana caranya? Disinilah saya hendak berkongsi.
Mengenali manusia.
Manusia
merupakan makhluk yang bersifat egosentrik dan sering tidak kalah untuk
menjustifikasikan perbuatan mereka sendiri. Sepertimana kita lihat zaman
sekarang, begitu ramai manusia berbalah mempertahankan pendapat dan hujah
masing-masing. Tidak kira dalam isu politik, agama, feqah dan sosial sehingga
menyukarkan untuk kita mencapai kata sepakat dalam menyelesaikan sesuatu hal. Inilah
realiti manusia.
Kesinambungan
daripada sifat ego yang mengakibatkan perpecahan umat ini adalah sifat lupa
diri. Pernah tak kita mendengar ada rakan-rakan kita mengadu, “Mengapa manusia
suka mencari salah orang lain tetapi tidak nampak salah sendiri?” Ada juga daie
yang berkata kepada mad’unya, “Mengapa kau ini tidak mahu dengar nasihat, aku
cakap perkara yang betul!” Sebenarnya kedua-kedua persoalan itu, jawapannya
terdapat pada diri mereka. Sifirnya, apabila kita berbicara tentang orang lain,
secara tidak langsung kita berbicara tentang manusia. Apabila kita berbicara
tentang manusia, kita harus sedar dan tidak lupa diri bahawa hakikatnya kita
sedang berbicara tentang diri kita sendiri kerana diri kita adalah manusia.
Di sini, method empati dapat dipraktikkan. Apa yang orang
lain inginkan, kita juga inginkan perkara yang sama. Setiap keperluan dan
kehendak orang lain, kita juga pernah merasakan hal yang sama. Cuma perlu selami
dan kenali dengan lebih mendalam dan sabar. Jom kita kiatkan pula dengan emosi,
kasih sayang dan Allah.
Mengendur emosi
Emosi lahir daripada rasa tidak
puas hati. Tidak puas hati lahir daripada sifat ego(sombong) yang berada dalam
hati manusia. Apabila manusia dilanda emosi, perilaku mereka menjadi tidak
keruan, akal mereka berubah tidak waras. Kita akan hilang pertimbangan dan
rasional. Ketika itu syaitan mengambil peluang mendendangkan falsafah yang
mampu mengisi kehendak emosi. Pastinya falsafah yang merosak diri.
Perhatikan. Anda melihat manusia
sedang marah dan dipenuhi kebencian, itu emosi. Begitu juga manusia yang
dirundung kesedihan dan kecewa, itu emosi. Tatkala emosi merasuk diri, sindrom ‘tidak
kisah’ dan ‘tidak peduli’ mula timbul. Dosa atau pahala, baik atau buruk tidak
diambil kira dalam mengambil keputusan membuat sesuatu tindakan. Tidak hairan
kita melihat ada manusia yang tidak takut menabur fitnah terhadap orang yang
dibenci. Tidak kurang juga terdapat manusia sedih yang mempersoalkan ketentuan
Allah terhadap dirinya. Kerana mereka sedang beremosi.
Seorang daie tidak boleh terlalu
beremosi. Dengan emosi, semua peluang kejayaan dakwah akan diragut. Anda
bayangkan terdapat perintah Allah supaya membalas kejahatan dengan kebaikan
hingga suatu ketika mereka yang membenci kita akan menjadi teman. Adakah orang
beremosi mampu melakukan semua itu. Tidak. Sebagai daie Allah memerintahkan
kita menyeru dengan cara yang hikmah dan berdebat dengan cara yang baik. Adakah
orang beremosi mampu melakukan semua itu. Pastinya tidak.
Justeru emosi harus dikendur dan
sabar harus dipupuk terlebih dahulu. Jangan bersikap terburu. Kemampuan mencegah
kemungkaran yang terletak pada hati adalah dengan membenci dosa bukan membenci
pelaku dosa. Kemampuan mencegah kemungkaran yang terletak pada lisan adalah
dengan nasihat dan kata-kata yang baik bukan cemuhan dan cacian. Kemampuan
mencegah kemungkaran yang terletak pada tangan adalah dengan bimbingan dan memberi
pengajaran bukan hanya sekadar hukum menghukum. Semua ini hanya dapat dilakukan
apabila emosi dikendur.
Kasih sayang
disalur
Emosi
yang dikendur dengan emosi yang ditahan(diempang) mempunyai jurang perbezaan
yang ketara. Pengenduran emosi selalunya disusuli dengan saluran kasih sayang.
Emosi yang ditahan(diempang) pula hanyalah suatu proses melambat-lambatkan
kemarahan. Bahkan sekiranya ia terlalu lama diempang maka akan mengakibat
pukulan emosi yang deras dan kuat terhadap iman apabila dilepaskan. Saya pasti
anda pernah dengar kata-kata ini, “Aku sudah puas menahan sabar dengan kau.”
Itulah kata-kata emosi seseorang sedang meletus ibarat gunung berapi setelah
diempang begitu lama.
Emosi
yang dikendur akan disusuli saluran kasih sayang. Itulah sabar yang sebenar. Setiap
perilaku kita ibarat belaian ibu terhadap anaknya. Dan yang pasti kasih sayang itu haruslah selari dengan
tuntutan syarak. Lagipun manusia memang inginkan perhatian dan kasih sayang
seseorang apabila dilanda kesusahan dan musibah. Adakala manusia yang sering
melakukan dosa bukan kerana tidak mahu berubah tetapi menanti seseorang untuk
membimbingnya. Tetapi seringkali dia hanya dapat orang yang menghukumnya.
Betapa tepat sekali pepatah ini, “Manusia tidak kisah apa yang kamu tahu, dia
hanya kisah apakah kamu sayang”.
Mungkin kisah sahabat nabi, Abu Darda RA ini mampu
menerangkan lebih lagi
“Abu Darda RA telah menjadi hakim di Damaskus. Beliau
telah menangani pelbagai jenayah. Satu hari beliau mengumumkan hukuman yang
dijatuhkan terhadap seorang penjenayah dan kes itu dikira selesai. Bagaimanapun
beliau terdengar seseorang yang mencerca orang yang bersalah itu. Kerana mendengar
cercaan itu, beliau bertanya kepada orang yang mencerca itu:
“Apakah
yang engkau akan buat apabila melihat seseorang jatuh ke dalam lubang yang
dalam?”
“Aku
akan hulurkan tali untuk selamatkan dia”
“Oleh
itu mengapa engkau tidak berusaha untuk menyelamatkan lelaki ini yang jatuh ke
dalam lubang kemaksiatan?”
“Apakah
engkau tidak membenci pelaku dosa ini?”
Abu
Darda menjawab dengan sungguh berakhlak, “Aku bukan musuh dirinya tetapi
dosanya”
Allah menjadi
matlamat yang luhur
Matlamat dakwah adalah
menyeru manusia mentauhidkan Allah. Itulah perkara utama yang harus ditekankan
iaitu tauhid. Ramai orang hanya berpegang Islam tanpa tauhid hakiki. Sedangkan
orang yang benar-benar memegang tauhid telah memasuki Islam secara menyeluruh.
Dan disebabkan Allah menjadi matlamat yang luhur, suka saya berkongsikan
kata-kata yang saya dapat daripada saudara saya yang mengikuti Jemaah Tabligh.
“Kita
sering menyangka dakwah adalah menyeru manusia lain kepada Allah dan
membetulkan diri mereka. Sedangkan dakwah adalah seruan kepada diri kita
sendiri agar menuju kepada Allah kerana apabila kita berusaha menyeru orang
lain, secara tidak langsung kita akan bersungguh memperbaiki diri agar usaha
ini diberkati Allah dan diterima orang ramai. Maka tauhid akan tercapai.”
Saya
terkesima mendengar kata-kata ini. Cukup menyedarkan hati dan sanubari. Apabila
kita hendak menasihati orang lain kita harus menasihati diri kita sendiri.
Bagaimana kita mampu memberi manfaat terhadap orang lain sedang diri kita tidak
mendapat manfaat. Takutlah peringatan Allah tentang kebencianNya terhadap orang
yang menasihat orang lain tetapi melupakan dirinya. Bersabarlah dalam berdakwah
dan jangan bersikap gopoh.
Kesimpulan
Erti hidup pada memberi.
Jangan sedih apabila tidak disayangi, sedihlah apabila
diri tidak mampu menyayangi.
Jangan sedih apabila tidak dihargai, sedihlah apabila
diri tidak berharga dan tidak menghargai orang lain.
Paling penting sabar.
Wallahualam :)
p/s : Semua yang terdapat dalam artikel ini diteladani
daripada akhlak tokoh-tokoh agama dan kutipan daripada isi-isi tulisan mereka
serta diolah mengikut ijtihadi. Selamat beramal!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan