Dalam Al-Quran, ada satu golongan
mulia yang disebut sebagai manusia Ulul Albab. Yakni manusia yang sentiasa
memikirkan dan memperhatikan kebesaran Allah melalui tanda-tanda kejadian alam
semesta seperti langit dan bumi, bulan dan matahari, siang dan malam juga
lain-lain lagi. Begitu juga dalam Al-Quran terdapat ayat-ayat yang menyeru
penganutnya menggunakan akal bagi mencari ibrah dan pengajaran daripada
kejadian alam ini seperti 'afala ta'kilun' dan 'afala tatafakkarun'.[1]
Hal ini jelas, tidaklah akal itu
diciptakan kecuali bagi sesuatu tujuan yang signifikan, yakni mendekatkan diri
kepada Allah melalui penelitian, pemerhatian dan persoalan akan maksud segala
penciptaan Allah. Kerana itu juga kemuliaan manusia disandarkan sejauh mana
kita menggunakan akal dalam menggapai maksud Allah menghidupkan diri kita di
atas dunia ini. Ia menjadi satu medium yang paling penting bagi membawa kita
kepada mengenal Allah melalui kebesaran dan kebijaksanaanNya mengatur dan
mengurus alam ini. Tanpa akal kita tidak pernah akan jadi manusia dan hambaNya.
Sepertimana kata Sheikh
Muhammad Al-Ghazali, "Manusia sudah tidak dikatakan manusia apabila mereka
sudah tidak berfikir."[2]
Dan apabila umat Islam mula
rencam berfikir, maka bercambahlah akar-akar kefahaman dan ilmu yang bersumber
dua elemen, Al-Quran dan As-Sunnah.
Pemikir dan Pemikiran Islam
Semakin jauh kita daripada zaman
Rasulullah SAW semakin runcing masalah-masalah kehidupan yang timbul dan
memerlukan aktor-aktor Islam yang berwibawa bagi mentajdid pemahaman Islam yang
semakin keliru di mata masyarakat. Dalam usaha menerangkan Islam kepada manusia
yang berkaitkan rapat dalam sistem sosial kehidupan, maka lahirlah
pemikir-pemikir Islam ataupun lebih diistilahkan sebagai ulama' bagi memimpin
umat yang makin jauh daripada jalan Islam yang sebenar. Wajar sekali Rasulullah
SAW mensifatkan "Ulama' sebagai pewaris para nabi".
Sebelum itu, untuk lebih jelas
peranan pemikir atau ulama' ini, kita lihat dahulu apakah ciri-ciri bagi
seorang yang digelar sebagai pemikir Islam. Dikatakan terdapat 3 ciri-ciri
pemikir Islam yang diangkat oleh Muhammad Al-Bahi. (1)Mengistinbat hukum
daripada Al-Quran dan As-Sunnah bagi menyelesaikan masalah yang berkaitan
dengan kehidupan manusia. (2)Menyelarikan ajaran Islam dengan pemikiran asing.
(3)Menolak akidah yang menyimpang daripada akidah Islam.[3] Daripada
ciri-ciri inilah maka lahir beberapa disiplin ilmu dalam skop yang
berbeza-beza.
Istilah-istilah seperti Usul Fiqh,
Tasawuf, Kalam(Mantik) dan Tafsir merupakan suatu bentuk pemikiran Islam yang
telah disusun dan dibentuk lengkap menjadi suatu disiplin ilmu bagi menerangkan
Islam kepada masyarakat. Dalam disiplin ilmu ini terdapat elemen
penyusunan(wadi'), tujuan penyusunan(ghayat) dan skop perbahasan(mabahith).
Bagi sesiapa yang merupakan ahli dan pakar dalam bidang-bidang tersebut digelar
sebagai Sufi, Fuqaha', Mutakallim dan Mufassirin. Si Sufi akan bicara tentang
tasawuf. Si fuqaha' pula akan berbahas masalah feqah.[4] Kita tidak
akan jumpa si Fuqaha' bicara pandai sebagai dalam hal Mantik. Jika ada, maka
akan timbul masalah kerana itu bukan bidang kepakaran mereka. Kecuali kalau
memang telah menguasai semua ilmu ini.
Tetapi apabila disebut pemikiran
Islam secara umum, ia tidak menunjuk suatu elemen dan skop perbahasan yang
jelas. Justeru ramai insan yang senang untuk bergelar pemikir Islam. Apabila
seseorang itu berfalsafah mengenai Islam, tidak kira tentang feqah, tafsir
mahupun tasawuf akan disebut sebagai pemikir Islam biarpun perbahasan yang
dilakukan dan pemikiran yang dibawa tidak selari dengan prinsip Islam. Hal ini
akan mengakibatkan Islam dan perkaitannya dengan masalah yang melingkari hidup
manusia akan ditafsir dan diterangkan dengan cara yang tidak tepat. Lagi
memburukkan keadaan jika ia menyeleweng.[5]
Oleh itu kerana kewaspadaan, ulama'
menggariskan syarat bagi menjadi pemikir Islam(mujtahid) bagi menghindarkan
umat dan masyarakat terhindar daripada pengaruh fahaman dan tafsiran Islam yang
menyeleweng. Tetapi melalui ini pula timbul isu bahawa hak kebebasan bersuara
dan berfikir telah dimonopoli oleh golongan tertentu sahaja ataupun dikatakan
golongan berautoriti yakni ulama'. Sebahagian golongan mendakwa ulama' tidak
membenarkan orang awam mempertikai fatwa yang telah dikeluarkan mereka. Apakah
hak kebebasan berfikir dan bersuara orang awam telah dinafikan?
Islam tidak menafikan Hak
Kebebasan berfikir
Sirah dan tradisi keilmuan Islam terdapat bukti
yang jelas bahawa setiap penganutnya diberi kebebasan berfikir dan melakukan
ijtihad dalam hal-hal yang bersangkut paut dalam agama. Seandainya tiada,
mengapa Syura menjadi suatu perkara yang digalakkan dan menjadi asas utama sistem
pemerintahan Islam itu sendiri? Bagaimana pula wujudnya Ijmak ulama' dan Ijmak
sahabat yang membincangkan hukum yang tidak dapat ditemui dalam Al-Quran dan
As-Sunnah?
Mungkin sesetengah pula menjawab,
sepertimana yang saya sebut di atas tadi bahawa Islam hanya membenarkan
penafsiran ajaran Islam dimonopoli oleh sesama golongan tertentu sahaja
sepertimana ijmak ulama' dan ijmak sahabat tadi. Oleh itu disamakan
ulama'-ulama' kita dengan golongan rahib, di mana rakyat hanya mengikut sahaja
hukum hakam yang dikeluarkan oleh mereka ini tanpa bantahan, penilaian dan
kritikan. Ternyata hal ini tidak benar sama sekali. Jika ada sekalipun, itu
diamalkan oleh sesetengah golongan agama yang menyempitkan keluasan konsep
rahmat, toleransi dan kasih sayang dalam Islam.
Kaji semula sejarah perkembangan 4
mazhab feqah yang besar. Keempat-keempat Imam tersebut tidak pernah mengatakan
hukum yang mereka ijtihadkan itu mutlak. Malah dilarang pelajarnya daripada
bertaklid dengan hukum yang dikeluarkan kerana terdapat kemungkinan salah dan
benar. Mereka jelas hal itu, kerana setiap manusia mempunyai keterhadan daya
upaya. Sekiranya benar diambil, jika salah ditolak dan ambil pandangan yang
lebih benar.
Dengarkan kata-kata Imam Syafie pula,
"Pandanganku adalah benar dan mengandungi kemungkinan salah. Pandangan
lain adalah salah dan mempunyai kemungkian benar." Daripada sini Imam
Syafie mengajak kita berfikir. Bukan terus mentaklid membuta tuli. Maka jelas
Islam mengamalkan kebebasan berfikir bagi orang awam agar mengkaji dan menilai
sesuatu hukum sebelum berpegang dengannya. Tetapi timbul pula satu persoalan,
"Bukankah kalau Islam mengamalkan kebebasan berfikir dan bersuara akan
mendedahkan akidah umat kepada kerosakan?"
Islam memberikan kebebasan kepada sesiapa sahaja untuk berijtihad dan
berfikir. Namun ditekankan di sini, ruang fikir itu hendaklah berlegar pada
disiplin ilmu yang disusun ulama' dan berkisar pada perihal yang Zanni dan
Muthaghayyirat, bukan pada hukum yang thabit dan qat'ie. Seperti soal aqidah
dan hukum Allah, hudud yang bersifat qat'ie tidak boleh dipertikaikan dan
dikritik. Jadi di sini Islam memberi kebebasan pada aspek tertentu sahaja
dengan panduan dan kawalan agar tidak terbabas. Cuma persoalan yang
merunsingkan benak kepala sesetengah pihak adalah, "Apakah tindakan yang
patut diambil buat orang yang telah menyeleweng dalam pandangannya terhadap
Islam kerna tidak mengikut garis panduan Islam. Apakah mereka ini patut diberi
ruang untuk menyampaikan dakyahnya?"
Hujah dilawan hujah, dalil
dilawan dalil
Dalam suatu majlis ilmu yang dibuat oleh Hasan
Al-Basri, bangun seorang pelajarnya yang mempertikaikan ajaran beliau. Wasil
bin Atta' namanya. Dia berpandangan bahawa seseorang yang melakukan dosa besar
bukanlah seorang Mukmin atau seorang Kafir tetapi orang itu berada
ditengah-tengah antara Mukmin dan Kafir dan tempatnya adalah neraka buat
selamanya. Apakah ketika Wasil mengeluarkan pandangan ini dia dikecam dan
dibunuh? Tidak. Dia hanya dikeluarkan daripada jemaah dan lahirnya jemaah baru
yakni Muktazilah. Beliau diberikan kebebasan untuk berfikir dengan
pandangannya, tetapi beberapa masa lepas itu jemaah Muktazilah ini diimbangi
oleh jemaah Asyairah dan Maturidiah sebagai lawannya. Inilah yang harus
diamalkan oleh kita.[6]
Rakyat Malaysia majoriti bersetuju untuk
mengharamkan buku Irshad Manji diterbitkan di Malaysia dahulu kerana difikirkan
akan mempengaruhi fikiran masyarakat dan memungkinkan akidah umat akan rosak.
Tetapi ramai tidak mengetahui bahawa punca yang menjadikan beliau, yakni Irshad
Manji berfikiran liberal adalah hak kebebasan berfikirnya telah dinafikan
sewaktu bangku sekolah. Setiap kali beliau menyatakan soalan-soalan pelik
kepada ustaz ataupun guru agamanya, maka dijawab, "Kamu diam, terima sahaja
apa yang diajar oleh Islam tanpa bantahan." Maka terbiarlah beliau
terpinga-pinga tanpa pencerahan.
Begitu juga lahirnya isme-isme yang
semakin merapu dan merepek dalam dunia ini adalah kerana manusia melihat betapa
sempitnya agama Islam ini. Walhal agama Islam itu luas ruang fekah dan
syariatnya, cuma disempitkan tafsirannya oleh golongan-golongan agama yang
sudah tidak betul-betul mengambil berat tentang kondisi jiwa, perasaan,
psikologi, tekanan, bebanan dan kesukaran yang dihadapi oleh umat dalam mengamalkan
syariat Islam. Sering tidak mahu keluar dan mengeluar orang daripada kongkongan
dogma. Dari situ bangkitnya golongan-golongan liberal, sekular dan macam-macam
lagi yang beraspirasikan kebebasan yang keterlaluan.
Gejala ini harus dirawat dengan cara
hujah dan dalil yang dilakukan melalui secara akademik seperti forum, diskusi
ataupun debat yang serius. Jika gejala ini hanya dirawat dengan cara
mengharamkan buku, persatuan dan kumpulan mereka, itu akan menimbulkan gejala
lain pula yakni kemunduran golongan agama dalam mentajdid dan mengislahkan
kembali ajaran Islam yang sebenar. Mengapa saya mengatakan begini? Kerana
pemikiran asing dan pelik pastinya tidak akan berhenti daripada bergerak dan
muncul. Tindakan yang hanya mengharam itu ini hanya akan membuatkan pemikiran
songsang ini makin rancak dan rencam kerana merasakan tiada hujah lain yang
mampu melawannya kembali.
Tindakan haram sana sini juga
menunjukkan golongan agama yang jumud ini terus-menerus mengurung diri dalam
fikiran lama tanpa melakukan perubahan dan penilaian semula terhadap
hukum-hukum agama yang berkemungkinan ada keluasan yang tidak diteroka lagi.
Seharusnya golongan agama ataupun disebut golongan berautoriti bukan hanya tahu
keluar fatwa "Haram, syirik, bidaah" semata, peranan mereka malah
lebih besar. Mereka harus mendidik masyarakat bagaimana untuk berfikir dan
menilai akan sesuatu perkara selain memberi pencerahan tentang apakah yang
telah diselewengkan dan apa perkara yang sebenarnya. Di samping itu, mengkaji
dan melakukan pentafsiran semula terhadap hukum hakam agama mengikut konteks
semasa.
Bukan maksud saya kita harus bersikap
skeptik terhadap agama seperti golongan liberal. Cuma saya percaya kepada suatu
teori bahawa dalam satu pandangan mempunyai 2 perkara, kebenaran dan kebatilan.
Mustahil suatu pandangan itu akan benar sepenuhnya dan batil sepenuhnya.
Walaupun pandangan liberal itu seluruhnya dilihat menyeleweng, tetapi mungkin
ada setitik kebenaran yang melekat dan pada setitik kebenaran itulah rupanya
dapat melengkapkan kekurangan yang kita dapati dilihat pada Islam bahkan dapat
memperkembang lagi ilmu-ilmu lain yang belum diteroka dalam Islam. Ada
kemungkinan-kemungkinan yang baik perlu lebih dipertimbangkan dengan teliti
berbanding keburukan.
Apakah anda fikir disiplin Ilmu Kalam
itu datang dengan sendirinya. Tidak. Ia datang kerana ingin menangani pemikiran
dan falsafah Yunani yang masuk ke dalam masyarakat Islam. Dan anda dapat lihat
bahawa secara tradisinya, ilmuwan Islam tidak mengharamkan kemasukan pemikiran
dan ideologi asing masuk ke dalam masyarakat, tetapi apa yang dilakukan adalah
dengan membalas balik dengan hujah dan membuat proses islamisasi. Begitulah
wujudnya perdebatan Asyairah dengan Muktazilah, Al-Ghazzali dengan Ibn Rushd,
Abu Bakr Al-Razi dengan Abu Hatim al-Razi. Bahkan kerana pemikiran-pemikiran
asing inilah Islam mengalami kedinamikan. Tidak begitu? Fikirkan. Anda bebas
berfikir.
Wallahu Ta'ala A'lam.
Nota Kaki : Sebenarnya saya kurang yakin dengan artikel ini bagi dipostkan. Banyak lagi hujah-hujah yang tidak diselitkan dalam artikel ini seperti sabda Rasulullah SAW kepada Muaz Bin Jabal kemudian saat ketika Rasulullah SAw meminta pandangan Abu Bakar dan Umar Al-Khattab mengenai tindakan terhadap tawanan perang. Dan lagi satu saya merasakan penghuraian hujah yang ada dalam artikel ini kurang memuaskan. Apa-apa pun ini hanya pandangan awal, lebih menjurus kepada persoalan "Wujudkan kebebasan berfikir dan bersuara dalam agama". InsyaAllah lepas ini saya akan bawakan pula persoalan rasional bagi idea-idea kebebasan yang saya melihat banyak pandangan-pandangan asatizah dan pelajar pengajian Islam menganggapnya suatu ancaman. Walhal idea kebebasan merupakan suatu perkara yang sebenarnya menjadi asas ajaran Islam. Bahkan Hamka dalam bukunya Falsafah Hidup dan Badiuzzaman Said Nursi dalam Risalah Nur-nya juga ada menyebut tentang kebebasan. Mungkin di sini nanti kita akan mengupas persoalan ini dengan lebih mendalam dan halus lagi.
Terakhir sekali, saya mengharapkan kritikan dan teguran daripada sesiapa mengenai artikel ini(Credit to Akmal Zulkarnain). Assalammualaikum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan