Pengikut

Halaman

Sabtu, 5 April 2014

Catatan di Khairiyah : Prologue


Catatan Khairiyah - Mereka, adik-adik ini tidak tahu apa erti menjadi pendiam. Tiap-tiap masa, ada sahaja karenah yang dipamerkan. Bermacam ragam. Penat badan ini hendak melayan. Selalu akan aku biarkan sahaja. Kau hendak panjat dinding ke, bergayut ke, berjalan tidak pakai selipar ke, bermain lari-lari di dalam surau ke, aku hanya tengokkan sahaja. Kalau ditegur pun, diamnya sebentar, nanti dibuat semula. Pening kepala.

Namun, melihat gelak ketawa dan senyum riang mereka, aku sedar, memang mereka sukar dengar kata, tidak mudah patuh pada suruhan dan larangan serta pelbagai lagi. Oleh itu kita akan kata mereka ini nakal, tetapi istilah yang tepat adalah, mereka ini kanak-kanak. Adik-adik hanya menjadi diri mereka sendiri yang mempunyai kecenderungan masing-masing. Itulah cara mereka mencari kebahagiaan. Daripada mengawal apa yang mereka perbuatkan, aku lebih suka membiarkan sahaja sambil memerhati. Tangis mereka, senyum mereka, marah mereka, monyok mereka, ketawa mereka dan apa sahaja emosi yang terbias pada riak wajah adik-adik ini hanya membuatkan aku tersenyum.

Sambil berkata-kata dalam hati, "This is their true nature."

Tiada ulasan:

"Sesungguhnya Allah telah menciptakan seratus kasih sayang(rahmat) pada hari penciptaan. Lalu Dia menahan di sisiNya sembilan puluh sembilan kasih sayang dan Dia menebarkan satu kasih sayang kepada seluruh makhlukNya di alam semesta ini. Dan memberi 99 lagi di Akhirat bagi yang berhak!"