Pengikut

Halaman

Khamis, 19 Julai 2012

Hamba Separuh Masa

Perilaku hamba adalah tunduk dan patuh.  Setiap perkara yang disuruh, hal yang dilarang tidak dapat tidak hamba mesti taat tanpa kompromi.  Pengingkaran hanya mengorak musibah kerana hidup hamba berada dalam genggaman tuannya. Masakan hamba berani untuk ingkar, hamba tidak miliki apa-apa bahkan hamba itu adalah ‘harta’ tuannya.

Betapa rendah nilai hamba. Seorang hamba tidak memiliki maruah dan kehormatan diri. Tuan yang membeli merekaboleh memperlakukan mereka sesuka hati. Biarpun dicerca dan dihina, tiada kuasa hamba untuk membela diri. Bagi golongan hamba, hidup tidak beerti kerana walaupun mereka mempunyai hidup namun mereka tidak miliki kehidupan sendiri.

Sanggupkah kita menjadi hamba?

Hamba Manusia
Tidak! Tidak dalam konteks yang didefinisikan sebagai hamba manusia. Sesungguhnya manusia itu rakus dan liar. Sentiasa bertindak dengan kepentingan kepuasan diri. Manusia tidak patut tunduk kepada manusia kerana setiap manusia itu darjatnya sama. Antara manusia mempunyai hak yang sama tanpa lebih dan kurang.

Sangat dangkal akal bagi mereka yang berasa terdapat jurang yang membezakan darjat manusia di dunia. Seandai ada yang berkata sedemikian pada era mode sebegini, akal mereka telah teruja untuk kembali ke zaman tamadun sebelum masihi dan jahiliyah. Jelas sekali mereka telah terperangkap dalam khayalan yang penuh tipu daya. Darjat yang mereka sangka memelihara kehormatan itu telah banyak merosakkan hubungan persaudaraan.

Hamba Agama
Apabila masalah penindasan dan perhambaan manusia cuba dilerai, golongan agama cuba menaikkan diri sebagai pembela keharmonian sejagat. Mereka memangkas perhambaan sesama manusia, sayangnya tindakan golongan agama ini melampau hingga menjadikan manusia hamba agama. Masyarakat galak disuap dengan dogma-dogma yang melemaskan. Menghalang manusia daripada berfikir, cukup hanya dengan ‘Iman’. Mereka sering berkata, “Jangan banyak tanya, ikut sahaja hukum agama!”

Apabila manusia terlepas daripada perhambaan manusia, sanggup golongan agama ini menjadikan mereka perhambaan agama dengan pemikiran yang jumud. Memutuskan hokum-hukum tanpa masyarakat faham membuatkan mereka rasa ditindas dengan agama mereka sendiri. Maka lahirlah pejuang-pejuang ‘keadilan’ yang lebih trendy dan memahami. Ingat! Kejumudan hanya membangkitkan pemberontakan yang liar.

Hamba Nafsu
Namun tidak juga dinafikan, ramai yang menolak diperhambakan manusia dan agama tiba-tiba beralih untuk menjadi hamba nafsu. Sungguh ironi. Mereka bicara soal Hak Asasi Manusia, dalam masa yang sama masih terbelenggu dengan penjara dan kongkongan nafsu. LGBT, Liberalisme, Sosialisme dan lain-lain. Ini kerana mereka tidak tahu melihat. Mereka tidak kenal erti kebebasan sebenar.

Label yang mereka letak terhadap kumpulan  mereka sungguh menyejukkan hati yang mendengar. ‘Pejuang Keadilan’.  Saudara-saudara kita yang cetek ilmu agama mula terpengaruh dan terikut. Mereka teruja mendengar laungan keamanan dan kebebasan yang menjadi fitrah manusia. Manusia tidak suka disekat, manusia tidak suka diarah, manusia tidak suka dikongkong. Mereka kata “Kami mempunyai Hak kami sendiri”.  Betul!

Namun mereka lupa hati mereka penuh penyakit yang tidak dapat diubati dengan ubat-ubat isme.

Hakikat Hamba
Hanya satu resolusi yang dapat dilakar. Kembalilah kepada Allah dan jadilah hamba Dia. Itu merupakan jalan bahagia yang kekal abadi. Menjadi Hamba Allah bermaksud kita telah bebas sepenuhnya daripada segala unsur pemikiran,nafsu dan darjat yang merosakkan diri.

Pejuang agama adakala menjadi hamba kepada Allah separuh dan hamba kepada Agama separuh. Hal ini terjadi apabila mereka hanya melihat hukum-hakam dalam kehidupan. Hingga mengenepikan soal perasaan dan peranan akal dalam menguruskan manusia.

Pejuangan ‘keadilan’ juga merupakan hamba kepada Allah separuh dan hamba kepada keadilan separuh. Keadilan itu prinsip Islam. Tetapi mereka membuang Allah dan berjuang dengan dasar akal semata-mata. Mereka menolak untuk mengambil hokum Allah kerana telah tertanam perspektif negative terhadap hokum-hukum tersebut.

Jadi sahabat-sahabat, jangan jadi hamba separuh masa! Di sisi ‘keadilan’ kita berjuang hendak menegakkan Islam di muka bumi namun di sisi ‘akhlak’ kita lupa pada Allah. Adakah kita boleh pilih syariat bahagian mana yang kita suka sahaja?
 
Lagi sekali, jangan jadi Hamba Separuh Masa!

Tiada ulasan:

"Sesungguhnya Allah telah menciptakan seratus kasih sayang(rahmat) pada hari penciptaan. Lalu Dia menahan di sisiNya sembilan puluh sembilan kasih sayang dan Dia menebarkan satu kasih sayang kepada seluruh makhlukNya di alam semesta ini. Dan memberi 99 lagi di Akhirat bagi yang berhak!"