Pengikut

Halaman

Selasa, 31 Januari 2012

Hakikat Kehidupan : Manusia tidak pernah mati

Kematian adalah suatu kehilangan. Kehilangan itu amat memeritkan jiwa. Saya pernah rasa. Pak Cik saya, lagi setengah bulan cukuplah setahun sudah pemergian dia. Meninggal dunia dalam usia yang begitu muda, 24 tahun. Siapa sangka? Takdir Allah.

Dan bila seseorang itu sudah tiada, automatik memori bersamanya akan berputar tanpa dipinta. Kerinduan mula menjalar disegenap ruang kenangan yang tercipta. Barukan terasa betapa si dia begitu berharga. Namun tatkala dia masih bernyawa, kabur mata kita untuk melihat peranan dia dalam hidup kita.

Tetapi

Hakikatnya kehilangan dia hanya di dunia

Pak Su cakap dalam mimpi sahabat dia “Aku belum mati.” ^-^

----------

Seorang sahabat sms saya langsung dari Darul Quran. 8.00PM

“Salam. Ada member ana kehilangan orang terdekat Dia ngah sedey... Ada apa-apa(dikatakan) untuk dia.”

Sahabat saya suka bertanya dan meminta madah nasihat dari saya. Hatta untuk dia mahupun member dia yang lain. Kadang-kadang segan sheikh, kalau diikutkan dia lebih hebat dari saya dari segi ilmu agama ataupun dunia. Dan dia satu-satunya pelajar dari sekolah kami yang berjaya masuk DQ.

Saya kurang berani untuk membalas sms dia. Sebab kita memang boleh beri kata nasihat pelbagai tapi kita bukan berada di tempat member tuh. Kita tidak tahu perit yang dia rasa. Maka saya membalas begini…

“Sesungguhnya kita milik Allah, dan kepada dia kita kembali. Sampaikan takziah ana…Tabahkan hati… Kita kehilangan mereka hanya di dunia, hakikatnya mereka tidak pernah mati. Nabi SAW bersabda “Sesungguhnya kamu akan bersama insan yang kamu sayang di Syurga! ^-^”

Itulah hakikatnya. Manusia tidak pernah mati tapi berpindah alam. Jasad ditinggalkan tetapi roh berkekalan tiada akhiran. Yang memeritkan adalah jarak jauh yang memisahkan. Menimbulkan aura kerinduan.

Ilham perkataan dan fikiran ini datang daripada Allah. Saya memang yakin manusia tidak pernah mati. Yang mati adalah jasad. Jasad milik dunia yang fana, roh milik Akhirat yang kekal. Kita sememangnya warganegara Akhirat bermusafir di negeri dunia bagi diuji keimanan.

Jadi apabila kita kehilangan seseorang, jangan terlalu bersedih dangan meratapi pemergiannya. Tidak salah untuk menangis. Kerana tangisan itu tanda kasih sayang, dan Allah merahmati orang yang berkasih sayang.

Seandainya kita betul-betul mencintai saudara kita, maka doalah banyak-banyak untuk mereka yang telah pergi mahupun yang masih ada di dunia. Agar nanti ikatan ini diizinkan Allah dapat berkekalan hingga ke Syurga! Pabila kita bijak menyandarkan Cinta Lumrah ini kepada Allah bagi mendapat rahmat-Nya. Insyaallah bahagia dunia Akhirat.

Wallahualam

Tiada ulasan:

"Sesungguhnya Allah telah menciptakan seratus kasih sayang(rahmat) pada hari penciptaan. Lalu Dia menahan di sisiNya sembilan puluh sembilan kasih sayang dan Dia menebarkan satu kasih sayang kepada seluruh makhlukNya di alam semesta ini. Dan memberi 99 lagi di Akhirat bagi yang berhak!"