Pengikut

Halaman

Jumaat, 10 Jun 2011

Preview Adinda Evans

toward the light II by ~mi9ba7 from deviantart.com

Isu Adinda Evans. Satu isu yang biasa yang menjadi luar biasa. Terhangat di dada-dada akhbar dan media massa. Jangan salah faham. Isu biasa kerana itulah majoriti "modal insan" yang dilahirkan sekarang. Kalau hendak diikutkan ternyata beribu-ribu gadis sebaya dia telah rosak.Menjadi isu luar biasa kerana jarang ada orang hebohkan perlakuan buruk tersebut secara terang-terangan !

Apabila berlaku macam ini, tersentaklah seluruh negara. Pelbagai reaksi kita dapat lihat. Mulalah keluar tohmahan dan kritikan atas dasar luahan seorang warganegara yang "prihatin". Aku puji "keprihatinan" mereka tetapi aku kurang senang dengan adab dan budi pekerti mereka. Sememangnya masyarakat kita punya kesedaran terhadap isu-isu begini, aku betul-betul puji tetapi masalahnya kita tidak mampu tangani dengan baik.

Apakah reaksi sebenar yang patut kita tonjolkan? Ingat satu perkara. Kita tidak sempurna!

Penerimaan dan Sabar.

Aku tidak bermaksud kita harus redha dengan perbuatan terkutuk ini. Cuma idealisme judgement adalah perkara pertama harus dibuang daripada pemikiran kita sekarang. Hukum-menghukum orang lain adalah satu habit negatif yang telah lama tertanam dalam peribadi masyarakat Islam. Ia berlaku akibat emosi yang tidak stabil.

Seharusnya satu sikap neutral harus diambil. Tidak cenderung ke arah agree atau disagree. Tetapi kita menerima kekurangan dan kelemahan seseorang manusia(nobody perfect) dan kita buat pertimbangan berdasarkan lumrah kemanusiaan. Pelbagai perkara harus diambil kira untuk memberikan solusi yang terbaik terhadap mangsa, keluarga kita, komuniti dan negara melalui langkah pencegahan dan pembaikan dalam sesuatu sistem sosial.

Semuanya harus dijalani dengan sabar. Ya. Kita harus bersabar!

Nasihat dan bimbingan

Inilah yang selalu dilupakan. Kebanyakan kita suka beritahu(nasihat) tapi berat tulang untuk menunjuk(bimbing). Tertarik dengan kata-kata daripada Ustaz Hasrizal.

"Berdakwah bukan untuk memberi tahu tetapi ingin mencetuskan mahu agar bergerak menuju mampu. Pencerahan bukanlah pada menghimpunkan maklumat dan pengetahuan, tetapi membuka jalan kembara insan mengenal Tuhan"

Cara ini memerlukan tahap kesabaran dan ketabahan yang sangat tinggi. Untuk mencetuskan mahu perlu kepada bukti. Kerana pepatah Inggeris ada menyebut "Action speak louder than words" Untuk itu kita perlu bersahabat dengan mereka untuk membenarkan kita memasuki keadaan ruang "personal" mereka. Mana mungkin racun ular tedung dapat dirawat dengan vaksin ular lain. Kita perlu tahu kondisi sebenar agar cara yang tepat dapat digunakan.

Nasihat secara "keras" sedikit?

Perlukah mekanisme sindiran,perli-memerli dan kutukan? Ada orang berkata mekanisme ini ingin membuat orang sedar tentang perkara yang mereka buat itu, ramai orang lain tidak suka dan benci. Tetapi dimanakah tahap keberkesanannya? Tercapaikah objektif untuk menghapuskan kesalahan orang itu?

Tidak sama sekali!

Mekanisme itu hanya menjengkelkan dan mendatang kebencian daripada pihak yang dikutuk. Yang terhasil hanya "KUTUK-MENGUTUK". Racun jangan diubat dengan racun. Ingat kembali, kita tidak sempurna! maka tiada hak untuk itu.

Kesimpulannya.

"Thing just not going right, but myself is the only right!! I believe in that" quote from me :)

Bila aku cuba tempatkan diri aku pada tempat dia berada sekarang. Spesifik lagi dalam tekanan dunia yang melanda diri dia. Aku hanya dapat hasilkan kata-kata di atas. Walaupun kucar-kucir kehidupan telah dia ciptakan tapi dia percaya pada diri dia bahawa dia selalu betul! Apa maksudnya? She knows, that she wrong! but she believe "right" thing that occur to her in how to fix it. Not affected by other people.

itu sekadar andaian. Mari berdoa untuk dia agar diberikan hidayah oleh Allah. Ameen.
Adinda Milano Evans'









Tiada ulasan:

"Sesungguhnya Allah telah menciptakan seratus kasih sayang(rahmat) pada hari penciptaan. Lalu Dia menahan di sisiNya sembilan puluh sembilan kasih sayang dan Dia menebarkan satu kasih sayang kepada seluruh makhlukNya di alam semesta ini. Dan memberi 99 lagi di Akhirat bagi yang berhak!"